Når hver og en av oss sykler et sted mellom 50 og 100 mil i løpet en uke, kan det skje uhell. Tekniske problemer kan vi nærmest garantere. Det er lett å være syklist når sola skinner og medvinden jager deg opp bakkene.
For å minimere risikoen for uhell, må vi bruke hodet og ta smarte og trygge valg. Her er noen kjøreregler som vi forventer at alle følger:
Med lys på sykkelen blir du mer synlig i trafikken, også på dagtid. I Spania er det faktisk påbudt.
I KCK Tur og Trening er det standard utrustning med fast hvitt lys foran og rødt lys bak. Har du oppladbare lys, gjør det til en vane å lade etter hver dag.
Burk lys med minimum 50 lumen. De billige lysene til 50 kroner som du får på Biltema, duger ikke.
Vi har ikke ikke lys på kropp eller hjelm.
Før avgang deler kapteinene opp i grupper med maks 20 syklister i hver, helst færre.
Dette tallet skal ikke økes ila dagen selv om man møter andre syklister på veien som vil henge seg på. 20 er 20.
Gi beskjed til kaptein eller visekaptein hvis du ønsker eller har behov for å forlate gruppen underveis.
Skriv ned eller lagre mobilnummeret til kapteinene i din gruppe før avgang. Du finner nummeret deres i deltakerlisten eller under hver rute under Ruter og kapteiner.
Ikke akseptér å bli syklet fra. Det er ikke sikkert de andre merker at du sliter, så gi beskjed før det er for sent. Ingen sykler fra deg med vilje.
Føler du deg sterkere enn de andre? Bruk superkreftene dine til å hjelpe de som sliter. En hjelpende hånd i motbakkene, gode ord eller hjulet ditt gir mer kred enn å sprenge gruppa.
Selv om Mallorca lever av sykkelturister, gjelder trafikkreglene og sunn fornuft for syklister her også.
Sykkelstilen vår skal være defensiv. Vi stopper alltid på rødt lys og følger vikeplikten i alle kryss.
Når du sitter foran i feltet har du en viktig jobb. Du er øynene og ørene til alle bak deg, og de er avhengig av dine valg. Konsentrer deg, se langt fram, gi tegn i god tid og styr feltet rundt rolig rundt hindringer.
Sjekk alltid blindsonen før du passerer andre syklister.
Når feltet nærmer seg et veikryss, så husk at du er lokføreren på et langt tog, og at det må være klar bane for hele toget før du krysser.
Pass særlig på de små olivenlundveiene med steingjerder på hver side. Kryssende trafikk kan være vanskelig å se. Som lokfører må du ta ned farten i god tid og være 100% sikker på at det er klart før du krysser.
Er du i tvil, stopp!
De som sitter bak i feltet er ikke fritatt fra å bruke hode, øyne og ører. Selv om det er klart når førstemann krysser, kan bildet være helt annerledes når det er din tur.
Se deg alltid for i kryss.
At noen i feltet punkterer eller får et teknisk problem, er heeeelt normalt. Det er altså ingen grunn til panikk. La beskjeden gå gjennom feltet og stopp rolig i høyre veikant eller på nærmeste lomme lenger framme.
Det er aldri behov for at alle i gruppa skal kringkaste nyeheten til hele Mallorca for deretter å bråstoppe midt i veien. Når vi stopper, går vi alltid ut av veibanen, på høyre side.
Den som punkterer skifter ikke slange selv. Følelsen av å holde igjen en hel gruppe med ivrige syklister gir fort nervøse fingre som lett gjør feil. Derfor tar to andre fra gruppa seg av både dette og andre tekniske problemer. Tilby hjelp. Og be om hjelp.
Det er totalforbud mot alkohol når vi sykler. Det betyr at ingen drikker øI eller vin til lunsj. Deltakere som gjør det, blir satt i en taxi hjem for egen regning. Afterbike heter Afterbike av en grunn.
Skulle uhellet være ute, er kapteinen skadestedsleder fram til nødvendig hjelp har kommet eller situasjonen er løst. Ingen som har forulykket, skal etterlates alene.
Det er kapteinens rett å velge hvem i gruppa som blir igjen sammen med den forulykkede. Du skal ikke dra på legevakt eller sykehus alene.
Ta vare på alle kvitteringer for taxi, mat og andre utlegg. Forsikringsselskapet ditt vil garantert spørre etter dette.
Nødnumre finner du på infokortet og under Kontaktinfo til alt og alle.
Alle som sykler med KCK på Mallorca, skal ha utfylt INFOKORT i sadelvesken. Dette er for din egen sikkerhet. Hvis uhellet skulle være ute, kan andre finne avgjørende informasjon om deg uten å måtte spørre eller leke detektiv, ikke minst kontaktinfo til dine nærmeste hjemme.
Skulle du være så uheldig å måtte besøke legevakt eller sykehus, vil noen i gruppa følge deg. Da er det utrolig å ha all infoen du trenger på ett ark.
Klikk på bildet under og last det ned. Skriv det ut før du reiser, fyll det ut og ta det med deg til Mallorca.
Når du har fått sykkelen din, bretter du det pent sammen og oppbevarer det i sadelvesken din hele uka.